SZÖVEGEK A NEVELÉSRŐL, AZ OKTATÁSRÓL ÉS AZ ISKOLÁRÓL

Nem létezik. Nevelés csakis értékek mentén lehetséges. Minden nevelő arra nevel, amit ő maga fontosnak tart és megél. A gyerek ezeket a megélt mintákat másolja. Kik a mintaadók? Elsősorban és a gyerek legkorábbi időszakában a szülők. Ez a legmeghatározóbb minta. Mert a gyerek akaratlanul is olyanná válik, amit a szülőktől megtapasztal. A másik nagyon meghatározó mintaadó: […]

Óra végén a tanár lelkesülten mondja: – Van egy jó hírem, meg egy rossz. Az egyik az, hogy hétfőn az ötödik óra is földrajz lesz. A feszült csendet Heléna töri meg. – Tanárnő, és mi a jó hír? Az osztály harsogva nevet, majd Bocsárd megjegyzi: – A jó hír az, hogy csak egy rossz hír […]

Karácsonyra kaptam egy egész dobozzal. Hát nem kell mondanom, hogy már csak alig-alig van benne néhány, mert nagyon nehéz neki ellenállnom. De azért mindig megkínálom az éppen idetévedőt is. Meg néha gondolkodni is szoktam. Tegyük fel, hogy öt darab Ferrero Rocher van a dobozban. (Annál sokkal több volt, de tekintsük a jelenlegi állást. A többi […]

  A zeneiskolának rengeteg előnye van. A kottaolvasás, a különböző hangszereken való játék (legyen az billentyűs vagy fúvós) segíti mindkét agyfélteke fejlődését. Amelynek később nagy hasznát vehetjük a tanulásban, főleg a memóriánkat és a logikánkat fejleszti. Azok a gyerekek, akik valamilyen művészetet tanulnak, sokkal kreatívabbak lesznek, könnyebben fejezik ki önmagukat. A zene fontos szerepet játszik a személyiségfejlődésben is. Azért könnyű a zenével kifejezni magunkat, mert […]

  Én már két éve tanulok filozófiát, és szeretnék mindenkit bátorítani arra, hogy nyugodtan kezdje el. Ez a cikk arról fog szólni, hogy mit adhat a számunkra ez a tantárgy. Kívülről haszontalannak, unalmasnak és feleslegesnek tűnhet. Az emberek többségének nincsen elképzelése róla, hogy mit tanulhatunk itt, vagy, hogy mi a lényege. A filozófia szó jelentése […]

Isten jelen van iskoláinkban Áldalak jó Atyám, mert nem hagyod, hogy folyton csak nézzek, itt-ott meg is láthatlak. Például, amikor együtt munkálkodsz az irodai dolgozókkal, és ők nem csak számokat és betűket látnak maguk előtt, hanem embereket és kapcsolatokat. De ott vagy a vizitációk izgalmában, alig várod, hogy bemutathasd mire jutottál. Te vagy a legbüszkébb, […]

A következő írás Kalazanci Szent József rendalapítónk írásaiból vett gondolatokra támaszkodik vagy belőlük ihletet merítve született. A veracruzi piaristák (Mexikó, Kolumbusz Kristóf Egyetem) vetették papírra.  A tanár tanít, – a nevelő alakít. A tanár tudományt nyújt, – a nevelő életet. A tanár a jelennel foglalkozik, – a nevelő a jövőt is figyelembe veszi. A tanár kijön […]

Göde Edit – Köves Gabriella (OFI): Miért tanítsunk még ma is latint?  című elemzése nyomán „Félig sem olyan fontos az, amit tanítunk gyermekeinknek, mint az, hogy’ tanítjuk. – Amit az iskolában tanultunk, annak legnagyobb részét elfelejtjük, de a hatás, melyet egy jó oktatási rendszer szellemi tehetségeinkre gyakorol, megmarad.” (báró Eötvös József) A 2006-os PISA jelentés[1] Mi a […]

Okosan szeretni, nevelni, tanítani – interjú Dr. Jelenits Istvánnal Miért nehéz ma fiatalnak lenni? Miért nehéz ma egy fiatalnak elköteleződnie, megtalálnia a saját útját? Mit tegyünk szülőként, pedagógusként, hogy ebben az útkeresésben támogassuk gyermekeinket? Ilyesféle kérdésekről beszélgetett a  nyolcvanötödik évében lévő piarista szerzetestanárral Árvai Magdolna a budapesti piarista rendházban. Miközben válaszokat kapunk a kérdésekre, feltárul […]

Jelenits István piarista szerzetes, tanár, irodalmár, író alábbi gondolata 2015-ben jelent meg az iskolánk Facebook-oldalán. A gondolat az aktualitását mára sem veszítette el.  “Azt hiszem, hogy sok újdonságot hozott ez a kor, és a régihez hozzászokott ember egyre inkább azt veszi észre, hogy a talpa alól kicsúsznak a dolgok. Ez aztán félelmet támaszt bennünk. Sokan […]

Skip to content