Tanár vagy-e, vagy nevelő?
A következő írás Kalazanci Szent József rendalapítónk írásaiból vett gondolatokra támaszkodik vagy belőlük ihletet merítve született. A veracruzi piaristák (Mexikó, Kolumbusz Kristóf Egyetem) vetették papírra.
A tanár tanít, – a nevelő alakít.
A tanár tudományt nyújt, – a nevelő életet.
A tanár a jelennel foglalkozik, – a nevelő a jövőt is figyelembe veszi.
A tanár kijön a sodrából, – a nevelő megőrzi reményét.
A tanárnál mindent betéve kell tudni, – a nevelőnél az ismeretek integrálása fontos.
A tanár fenyít, – a nevelő segít megjavulni.
A tanár kényszerít, – a nevelő javaslatot tesz.
A tanár számára a tudomány átadása a minden, – a nevelő bölcsességet plántál.
A tanár előtt mindenki egyforma, – a nevelő egyénekből közösséget formál.
A tanár hajthatatlan, – a nevelő megfontolt.
A tanár magasabb rendűnek képzeli magát, – a nevelő iránymutatónak.
A tanár információval szolgál, – a nevelő értékekkel.
A tanár ismereteket közöl, – a nevelő viselkedésformákat ébreszt.
A tanár a betűhöz ragaszkodik, – a nevelő a betű mögött rejtőző szellemhez.
A tanár elítél, – a nevelő megért.
A tanár folyton kiabál, – a nevelő eléri, hogy figyeljenek rá.
A tanár parancsol, – a nevelő párbeszédet folytat.
A tanár célt lát a fegyelemben, – a nevelő a célhoz vezető eszközt.
A tanár kérdéseket tesz föl, – a nevelő eléri, hogy neki tegyenek föl kérdéseket.
A tanár elidegenít, – a nevelő felszabadít.
A tanár mindenbe beleköt, – a nevelő végighallgat.
A tanár nem hagyja el katedrája magasát, – a nevelőnek nincs is katedrája.
A tanár tanítja a hitet, – a nevelő tanítja és éli.
A tanár jó magaviseletet követel meg, – a nevelő maga ad rá példát.
A tanár elbátortalanít, – a nevelő biztat.
A tanár megtöltendő edényt lát a diákban, – a nevelő meggyújtandó lángot.
A tanár célja kiművelni az emberfőt, – a nevelőé fölnevelni az embert.
Az az iskola, amely tanárokkal működik: diákgyár,
amely nevelőkkel: az emberség melegágya.
Tehát tanár vagy-e vagy nevelő?
Fordította: Tőzsér Endre Sch.P.